تصاویری از پشت صحنه «زیباتر از زندگی»

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، «زیباتر از زندگی» با موضوع زندگی شهید محمد حسین علم‌الهدی آخرین فیلم انسیه شاه‌حسینی است که در بخش سودای سیمرغ سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

تصاویری از پشت صحنه این فیلم و گوشه‌هایی از بازی حامد کمیلی بازیگر نقش اول این فیلم را در زیر مشاهده می‌کنید:  

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

ساخت سریال «پروانه» فعلا متوقف است

کارگردان سریال دهه فجر شبکه سه، 13 روز مانده به این مناسبت اعلام کرد تصویربرداری "پروانه" به دلیل عواملی چون لو رفتن فیلمنامه متوقف شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین خبری که از "پروانه" به گوش می‌رسید ادامه تصویربرداری این سریال مناسبتی شبکه سه پس از لوکیشن حوزه علمیه، در خیابان قزوین تهران بود. با این حال گشتی در فضای مجازی و سری به وبلاگ جلیل سامان کارگردان "پروانه"، خبر از رخدادهای تازه‌ای می‌داد.

نویسنده و کارگردان "پروانه" در این باره به مهر گفت: چند روز پیش بود که در لوکیشن حوزه علمیه کار می‌کردیم. در مسیرم برای رسیدن به لوکیشن خبرهای رسانه‌ها را در گوشی‌ام چک می‌کردم که به خبری از سریال‌های دهه فجر رسیدم. صفحه را باز کردم و متأسفانه دیدم بخش مهمی از قصه کار ما لو رفته است.

وی افزود: آن لحظه حالم خیلی بد شد و به سختی توانستم کار را ادامه دهم. حتی می‌خواستم به خانه بروم. اما دوستان از من خواستند بمانم و صبر کنم تا پی ببریم این اتفاق از چه مجرایی رخ داده است.

سامان یادآور شد: با پیگیری متوجه شدیم این مطلب توسط معاونت سیما که کار را حمایت مالی و برآورد کرده، به دست رسانه‌ها رسیده است که این اتفاق برایم بسیار ناراحت‌کننده بود.

کارگردان سریال دهه فجر شبکه سه در سال 89، تصریح کرد: اول اینکه بخشی از قصه کار لو رفته است که من از آن ابا دارم. به ویژه که همواره سعی می‌کنم در هر سکانس بیننده را غافلگیر کنم. اصلا یکی از اصول فیلمنامه‌نویسی ایجاد جذابیت است و اینکه بیننده مدام از خود بپرسد یعنی در ادامه چه اتفاقی می‌افتد؟ اما اگر موضوع را از قبل بداند بخشی از جذابیت قصه از بین می‌رود و بیننده به خاطر عمل بازیگر در مقابل آن موقعیت، سریال را تماشا می‌کند.

وی با طرح این این سوال که اگر پایان "ارمغان تاریکی" را کسی می‌دانست، چه اتفاقی می‌افتاد، افزود: برای "‍پروانه" نیز ما دو سال کار کردیم و برای متن و تصویربرداری زمان گذاشتیم. تاکنون نیز بیش از 80 درصد سریال تصویربرداری شده است. در چنین موقعیتی این اتفاق بسیار وحشتناک بود. جالب اینکه خبرنگاران و بازیگران فراوانی از فیلمنامه خبر داشتند اما قصه از طریق آنها در رسانه‌ها منتشر نشد. دقیقا مثل این می‌ماند که در رینگ بوکس باشی و نه رقیبت بلکه کس دیگری از پشت توی سرت بزند.
سامان در پایان تأکید کرد: این موضوع می‌تواند دو علت داشته باشد. یا از سر غفلت است و نمی‌دانستند، یا عمدی است. البته بعید می‌دانم مسئولان داخل مجموعه عمدا تیشه به ریشه خودشان بزنند و بودجه یک اثر را حرام کنند. گویا امسال از این اتفاقات کم نیفتاده و سریال "روح الله" هم دچار مشکلاتی شده است. همه این قضایا هم مالی نیست. بلکه بخشی از آن به سیاست و توان اداره کردن مجموعه برمی‌گردد.
مشروح این گفتگو متعاقبا منتشر می‌شود.
گفت‌وگوی ایسنا با جلیل سامان، کارگردان پروانه

توقف ساخت سریال دهه‌ی فجر تلویزیون به دلیل لو رفتن داستان

جلیل سامان، کارگردان سریالی که برای پخش در دهه‌ی فجر امسال از شبکه سه انتخاب شده، از توقف تصویربرداری این سریال به دلیل آنچه «افشای بخشی از قصه توسط معاونت سیما» عنوان کرد، خبر داد.

کارگردان سریال «پروانه» در گفت‌وگویی با خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا، در این‌ زمینه توضیح داد: چون این مساله به کارمان لطمه می‌زد، چند روزی است تصویربرداری را متوقف کرده‌ایم تا قسمت‌های اول را بازنویسی کنیم.

او افزود: بخش‌های اصلی چهار قسمت اول «پروانه» را هنوز تصویربرداری نکرده بودیم، فقط بخش‌هایی از صحنه‌های خیابانی را گرفته بودیم و کار هنوز به لوکیشن اصلی این بخش‌ها نرسیده بود. این قسمت‌ها نیاز به بازنویسی مجدد دارند تا روند قصه با داستانی که معاونت سیما منتشر کرده متفاوت شود.

جلیل سامان ادامه داد:‌ با روندی که پیش آمده، حتی ممکن است بخش‌هایی از داستان را حذف کنم که به کوتاه شدن کار و لطمه خوردن آن منجر می‌شود؛ کاری که معاونت سیما انجام داده برای ما عوارض زیادی دارد؛ مهم‌ترین آن این است که جذابیت و غافلگیری داستان از دست می‌رود که از ویژگی‌های اصلی آن است. اگر قرار است من کار را روایت کنم چرا آن‌ها داستانش را تعریف کنند؟

این کارگردان خاطرنشان کرد:‌ متأسفم که با توقف کار، بیت‌المال از بین می‌رود چه کنیم که تیشه به ریشه‌مان زده‌اند.

کارگردان سریال «پروانه» به مشکلات مالی در روند تولید این سریال هم اشاره کرد و گفت: تا پیش از این مشکل بودجه هم داشتیم اما به خاطر این‌ که کار را به موقع برسانیم، مقاومت کردیم. ولی حالا با این کار، لطمه‌ی جدی به ما وارد شده و گروه انرژی‌اش را از دست داده است.

او تاکید کرد:‌ نمی‌توان یک گروه را مجبور کرد که 17 ، 18 ساعت در روز با انرژی کار کنند و هیچ توقعی نداشته باشند. بعضی از عوامل هم به خاطر نبود بودجه و این‌ که چند ماه دستمزد نگرفته‌اند از ادامه کار انصراف داده‌اند. به همین دلیل هم اگر بخواهیم کار را از سر بگیریم، باید بخشی از مشکلات مالی‌مان برطرف شود. هر چند ادامه این روند هم به ضرر گروه است چون هر روز توقف کار، ضرر زیادی خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، سریال «پروانه» هم در شرایطی متوقف می‌شود که پیش از این سریال «روح‌الله» هم متوقف شده بود؛ این سریال برای دهه فجر شبکه دو و به کارگردانی راما قویدل آماده پخش می‌شد.  


 

 

 

منابع: وب خبر های داغ از حامد کمیلی و وب کیمیا و طناز 

توصیه حامد کمیلی به مخاطبین تلویزیون:«پروانه» را از دست ندهید

حامد کمیلی را خیلی‌ها به نام «الیاس» سریال «اغما» می‌شناسند که در رمضان سال 86 از شبکه اول سیما روی آنتن رفت و یکی از پرمخاطب‌ترین‌های سیما در آن سال شد؛ کمیلی در همان سال از صفحه‌ی تلویزیون کنار رفت و به کارهای سینمایی پرداخت. 

به گزارش نامه به نقل از ایسنا، حامد کمیلی بعد از هفت سال دوباره به تلویزیون بازگشته و این روزها بازیگر نقش اول سریالی به نام «پروانه» است که به سال‌های 54 و وقایع قبل از انقلاب اسلامی می‌پردازد. حامد کمیلی در این سریال نقش جوانی به نام امیر را بازی می‌کند که در سال‌های دهه‌ی پنجاه به دنبال گمشده خویش است. او با گروهی مبارز همراه شده و زندگی پرحادثه‌یی را تجربه می‌کند.

کمیلی درباره‌ی این سریال و بازگشت دوباره‌اش به تلویزیون به خبرنگار ایسنا گفت: منتظر دیدن این سریال باشید، چرا که با دست پُر به تلویزیون آمده‌ام.

او «پروانه» را متفاوت‌ترین درام عاشقانه دانست و خطاب به مخاطبان تلویزیون گفت: «پروانه» را از دست ندهید؛ این سریال، متفاوت‌ترین درام عاشقانه‌ است که می‌توانید ببینید.

ریز و درشت فیلم «زیباتر از زندگی» در گفتگو با انسیه شاه حسینی

به شهید علم الهدی قول داده بودم فیلم زندگی اش را بسازم

به گزارش فرهنگ نیوز: انسیه شاه حسینی کارگردانی است که با فیلم های دفاع مقدسی گره خورده است؛ از این رو گفتگویی پیرامون ساخت فیلم «زیباتر از زندگی» با او و سیدزاده تهیه کننده این فیلم که محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است، انجام داده ایم که آنچه می خوانید، حاصل این گفتگوست...

با چه انگیزه ای به دنبال ساخت فیلمی با موضوع شهید حسین علم‌الهدی رفتید؟

شاه حسینی: زمانی که در حال ساخت فیلم «شب‌به خیر فرمانده» در اواسط مردادماه بودیم، صبح که از هتل در شهر اهواز خارج می‌شدیم، مجبور بودیم در محل فیلمبرداری بمانیم و غروب به هتل بازگردیم.

تهیه کننده فیلم جناب سیدزاده با یکی از خانواده‌هایی که آنجا زندگی می کردند، صحبت کرد و علی‌رغم اینکه فضای زندگی آنان محدود بود، عوامل فیلم برای استراحت به آنجا می‌رفتند و من و تهیه کننده فیلم به دلیل محدود بودن فضا برای استراحت به مزار شهدای هویزه می‌رفتیم و به شهدا پناه می‌آوردیم و همانجا بود که از شهید علم‌الهدی خواستم، اگر به من کمک کند تا فیلم شب‌به خیر فرمانده، فیلم آبرومندی شود، داستان زندگی و شهادت او را می‌سازم.

فیلم ساخته شد و در جشنواره کارلو وی واری و در اولین اکران، جایزه صلح پاپ را نیز گرفت. در همان جا که فیلم شب‌به خیر فرمانده، بعد از اکران مورد تشویق ده دقیقه‌ای مخاطبان قرار گرفت، به یاد حسین علم الهدی افتادم و به ایشان گفتم حالا که به عهدت وفا کردی من هم به قولم عمل می‌کنم.

مراحل فیلمنامه نویسی و تحقیق و پژوهش چه مقدار زمان برد؟

فیلم «زیباتر از زندگی» فطری‌ترین و نزدیک‌ترین فیلم به خود من بوده است. من شخصا بنا به تجربیات جنگی، زمانی به منطقه رفتم که عملیات بیت‌المقدس انجام شده بود و مناطق آزاد شده بودند و پیکر شهدای ما در حال کشف و شناسایی بودند ولی وقتی که از مناطق آزاد شده عبور می‌کردم، حسی کاملا گنگ به من دست می‌داد؛ زمانی که در هر شرایطی قدم‌هایم به آن بیابان‌ها می‌رسید، حس خاصی به من دست می‌داد و همیشه احساس می‌کرد که بخشی از وجود من در آنجا گم شده است که وقتی فیلم «زیباتر از زندگی» را می‌ساختم، احساس می‌کردم که صداهای همین بچه‌های جنگ و دفاع مقدس مرا به این سمت کشیده است و در نتیجه نسبت به کلیه فیلم‌ها فیلم «زیباتر از زندگی» فطری‌ترین و نزدیک‌ترین فیلم به خود من بوده است.

فیلم «زیباتر از زندگی» شامل کدام مرحله از زندگی شهید علم الهدی است؟

شاه حسینی: ‌تحقیقات این فیلم از سال ۸۷ و از درون خانواده حسین علم‌الهدی آغاز شد و تا خاطرات چوپانان، بیابانگردان دشت هویزه، اسرا، فرماندهانی مانند شمخانی، محسن رضایی، احمد غلام‌پور و صادق آهنگران که از دوستان حسین علم‌الهدی و فانوس راه ما بودند ادامه پیدا کرد. همچنین همه کتاب‌هایی که درباره شخصیت این شهید بزرگوار نوشته شده بود را مطالعه کردم که سه سال به طول انجامید. مقام معظم رهبری نیز از جمله افرادی بودند که در این عملیات حضور داشتند. من نمی‌توانستم یک قدم از ماجراهای مستند را رها کنم و به دلمشغولی‌های خود برسم.

پس از سه سال کار تحقیق و پژوهش به این نتیجه رسیدم که فقط ۴۵ روز از زندگی شهید علم‌الهدی از زمان فرماندهی سپاه هویزه در سال ۵۹ تا روز شهادتش را نمایش دهم.

این فیلم‌نامه می‌تواند بهترین مرجع تدریس فیلمنامه نویسی باشد به دلیل اینکه در ۹۰ دقیقه فیلم، تمام حرف‌ها بدون اینکه از خط داستان خارج شود بیان شده است. به گونه ای که در پایان فیلم و داستان متوجه می‌شویم شهید علم‌الهدی فردی سیاسی، مفسر قرآن، انسان‌دوست، دارای تفکرات اخلاقی و انسانی، قدرتمند در بخشش زندگی، دوست‌داشتنی، متواضع و... بوده است. همه اینها در فیلم مستتر است و بدون هیچ فلش‌بکی وجود دارد.

من با این تفکر و فرض که مخاطب فیلم من، جنگ را نمی‌شناسد و مشخصات یک شهید دفاع مقدسی را نمی‌داند، فیلم «زیباتر از زندگی» را ساختم.

آیا فیلم دارای بعد بین‌المللی نیز هست؟

شاه حسینی: هر فیلمی که انسانی باشد، جهانی است. انسان‌ها شاید از نظر زبانی، ظاهری، مکانی و جغرافیایی متفاوت باشند اما از نظر احساسات یکسان هستند و دارای مشترکات زیادی هستند.

زمانی که فیلم شب به خیر فرمانده را در جشنواره کارلو وی واری نمایش دادند خانمی نزد من آمد و گفت کاش شهید آوینی زنده بود و این فیلم را می‌دید و یا پسر دانشجویی که حتی زبان انگلیسی را نمی‌دانست، پس از نمایش فیلم دست من را گرفت و در روی قلبش گذاشت و با زبان بی‌زبانی به من فهماند که چگونه قلبش برای فیلم در حال تپیدن است و همه این افراد نه حزب‌اللهی، نه ایرانی و نه افرادی بودند که انقلاب ۵۷ را می‌شناختند.

با چه رویکردی بخشی از زندگی علم‌الهدی در فیلم حذف و به قسمت‌های دیگر توجه بیشتر شده است؟

شاه حسینی: در خط درماتیک، ماجراهایی را انتخاب کردم که شخصیت این فیلم را شکل بدهد و از موضوعات تکراری پرهیز شد و برای اینکه وجوه مختلف شخصیتی این شهید بزرگوار را نمایش دهم به سراغ معرف‌هایی مانند تربیت نهج‌البلاغه‌ای و اخلاق‌ قرآنی ایشان رفتم.

من براساس شخصیت علم‌الهدی که زندان افتاده بود، شکنجه شده و همچنین کفشی که مادر شهید، شب عملیات برای او فرستاد (که بسیار برای ما درماتیک بود) و نیز ارتباط با روستاییان، ارتشی‌ها، نظرات شخصی و ... شخصیت علم‌الهدی را نمایش دادم.

آیا فیلم زیباتر از زندگی را خانواده شهید علم‌الهدی دیده‌اند؟

شاه حسینی: از خانواده شهید علم الهدی برای بیان خصوصیات رفتاری ایشان استفاده شد و از لحاظ رفتاری و احساسی و اطلاع از احوالات شهید از آنها کمک گرفتیم و تمام فیلمنامه با نظر آنها نوشته شده است.

چرا حامد کمیلی برای نقش شهید علم‌الهدی انتخاب شد؟

شاه حسینی: از مدت‌زمان سه سالی که کار فیلمنامه نویسی طول کشید، دو سال آن را به دنبال چهره‌ای بودم که به شهید نزدیک باشد.

به نظر من انتخاب درست بازیگر، بخشی از فیلمنامه، موسیقی و دیالوگ فیلم است که متأسفانه هیچ شخصیتی را به غیر از برادرزاده شهید پیدا نکردیم و به دلیل جوانی این فرد، نتوانستیم از ایشان استفاده کنیم.

پس از آن جناب آهنگران کلیپی را به ما نشان داد که فرد بازی کننده، بسیار شبیه به شهید علم الهدی بود که ما به سراغ آن فرد رفتیم که متأسفانه از این فرد هم نتوانستیم برای این نقش استفاده کنیم.

زمانی که فیلمنامه به حامد کمیلی داده شد بسیار گریه کرد و در اولین جمله گفت: در این فیلمنامه نمی‌توانم چیزی به آن اضافه کنم و شما باید به من کمک کنید تا این نقش شکل بگیرد و زمانی که به صحنه فیلمسازی آمد، گفت: ملاحظه مرا نکنید و هر کاری که لازم است انجام دهید تا من با شخصیت علم‌الهدی نزدیک‌تر شوم و همچنین خواهش کرد که پلان شهادت را در مرحله آخر فیلمبرداری انجام دهیم زیرا معتقد بود بعد از آن صحنه دیگر توانایی بازی‌ ندارد!

سیدزاده: زمانی که حامد کمیلی این فیلمنامه را خواند، گفت: همه اعضای این فیلمنامه کامل است ولی من برای ایفای نقش به کمک شما احتیاج دارم که به حسین علم‌الهدی تبدیل شوم به این دلیل که من ایشان را نمی‌شناسم.

زمانی که با کمیلی به مزار شهدای هویزه رفتیم، او به تنهایی از ماشین پیدا شده و خدا می‌داند که چه اتفاقاتی میان این دو به وقوع پیوست.

حامد کمیلی شخصیت بسیار سالمی دارد و به بازیگران شهرستانی اعتماد بنفس بسیاری خوبی داد که به راحتی توانستند در مقابل دوربین قرار بگیرند و من به عنوان تهیه کننده فیلم بسیار خوشحالم که کمیلی این نقش را ایفا کرد و فکر می‌کنم اگر شخص دیگری این نقش را بازی می‌کرد، این اتفاق مهم محقق نمی‌شد.

علت اینکه فیلم در سکوت رسانه ای تهیه شد، چه بود؟

شاه حسینی: من به عنوان تولیدکننده فیلم موافق هستم که به صورت چراغ خاموش حرکت کرده‌ایم و فیلم تولید شد و زمانی که من فیلمی را آْغاز می‌کنم، همانند بچه‌ای کوچک که احساس بی‌قراری می‌کند بی‌تاب هستم و دلم می‌خواهد که فریاد بزنم که در حال انجام چنین کاری هستم اما به دلایلی این امر صورت نگرفت.

سیدزاده: با توجه به اینکه عملیات نصر از عملیات‌های ویژه و خاص ابتدای دوران جنگ بود و ما برای اینکه بتوانیم این فیلم را بسازیم باید با بسیاری از افراد ارتباط برقرار می‌کردیم و از نیات ما مطلع می‌شدند،، سعی شد که با آرامش ماجرا را به جلو هدایت کنیم و اگر این فیلم دچار حاشیه می‌شد و افراد، نظرات مختلف خود را عنوان می‌کردند، باید به تمام موضوعات پاسخگو می بودم و نمی خواستم که در فیلمسازی، انرژی خود را صرف حواشی کنم.

ما اگر می‌خواستیم سنگرسازی در مقابل ترکش‌های ناآگاهانه برخی افراد انجام دهیم، انرژی مصرف می‌شد و نمی‌توانستیم فیلم را بسازیم در حالی که فیلم در آرامش تهیه شد. اینکه در سکوت خبری این مسیر را طی کردیم، هیچ مسئله‌ای وجود نداشته و تنها قصدمان این بود که حاشیه، اصل داستان را خراب نکند.

به نظر شما مشکلات ساخت فیلم‌های ژانر دفاع مقدسی چیست؟

شاه حسینی: این موضوع به انگیزه آدم در ساخت فیلم بستگی دارد. اگر انگیزه افراد قوی باشد هیچ مشکلی نخواهد بود و در این فیلم افرادی از ما حمایت کردند که ما هیچ مشکلی نداشتیم.

چرا فیلمی با موضوع شهدای اقلیت‌های مذهبی نداریم و ساخته نشده است؟

شاه حسینی: اقلیت‌های مذهبی بیشتر به عنوان سرباز در ارتش خدمت می‌کردند و متولی این کار ارتش و امکاناتش هستند و این ارگان باید برای آنها سرمایه گذاری کند.

من زمانی که اشباع شوم و از خود بیرون بیایم به سمت موضوعات جدید خواهم رفت ولی هنوز در دوران جنگ و غرق در خاطرات خود هستم و فیلم حسین علم‌الهدی بخشی از خاطرات من است که حس و حال خود را به حسین علم‌الهدی دادم و دغدغه‌های من هنوز پایان نیافته است.

خاطره ای از ساخت فیلم زیباتر از زندگی دارید؟

شاه حسینی: در سکانسی که حسین علم‌الهدی دلش گرفته و با همه چیز در حال خداحافظی است در فیلمنامه آورده‌ایم که همه چیز آرام است و نسیم می‌ورزد و ... که قرار شد این صحنه را در غروب فیلمبرداری کنیم.

در آن لحظه، آفتاب بسیار گرمی می‌تابید و همه عوامل فیلم نیز خود را به محلی که در آن درختی زیبا قرار داشت، رساندند که در آن لحظه آسمان ابری شد، رعدوبرقی زد و باران آمد و آدم بهشت را با چشمان خود می‌دید. این اتفاق خاص و حس عجیبی بود و پس از آن، دوباره آفتاب گرم آمد و حامد کمیلی گفت در آن لحظه فهمیدم که نقش فرد مهمی را بازی کرده‌ام. اگر شهید حسین علم الهدی روی یک نفر تأثیر گذاشته باشد حامد کمیلی بوده است.

دردناک‌ترین خاطره‌ای که هیچ‌گاه آن را بیان نکرده‌ام این است که، زمانی که تانک‌ها در بیابان در حال حرکت بوده و بوته‌ها را خرد می‌کردند، مارهای افعی و خطرناک بسیاری را تکه‌تکه می‌کردند و از این نظر بسیار ناراحت می شدم و از جهت دیگر ناراحتی من این بود که رزمندگان ما در میان همین بوته‌ها بودند، می‌خوابیدند و استراحت می‌کردند.

زمانی که گلوله‌ی یک تانک که عمل نکرده بود را می‌خواستیم منفجر کنیم پس از پناه گرفتن و مراقب بودن، آن‌قدر صدای وحشتناکی داشت و ترکش‌های گداخته آن علف‌ها را می‌سوزاند و زمین و زمان را می‌لرزاند که من به این فکر می‌کردم که جوانان ما چگونه و با چه قدرتی جلوی این گلوله‌ها قرار می‌گرفتند.

نظرتان درباره جشنواره فجر چیست؟

شاه حسینی: بزرگ‌ترین دعای ما در این روزها این است که نقش حامد کمیلی در جشنواره فجر به خوبی دیده شود و به نظر من نقطه عطفی در انتخاب نقش‌های آقای کمیلی به وجود آمده است و احساس می‌کنم که حسین علم الهدی می‌تواند در مسیر زندگی و تفکر این بازیگر نقش اساسی داشته باشد.

همان‌طور که در فیلم از زبان حسین نمایش داده‌ایم، ما بدون چشم‌داشت به تکلیفمان عمل می کنیم و به نتیجه کاری نداریم.

با وجود اینکه جشنواره فیلم فجر جشن انقلاب و آبروی کشور ایران است نتیجه آن مهم نیست زیرا بسیاری از عوامل در آن دخالت دارند و نمی توان در مورد آن قضاوت کرد ولی امیدوارم بازی حامد کمیلی به خوبی دیده شود و فیلمنامه این داستان می‌تواند راهگشایی باشد که چگونه می‌توان از زمان حال، بدون هیچ فلش‌بکی حرف از گذشته زد.

فیلم جدید انسیه شاه‌حسینی در مورد چه شخصیتی است؟

شاه حسینی: فیلم جدیدم داستان بسیار قشنگی دارد که بخشی از خاطرات خودم است که دخل و تصرفی در آن شده و شخصیت محور بوده و در ژانر دفاع مقدس تهیه می شود.

چه ارگان‌هایی در ساخت فیلم از شما حمایت کردند؟

سیدزاده: اتفاق میمونی که در ساخت فیلم زیباتر از زندگی افتاد این بود که پس از فیلم شب‌به خیر فرمانده، از شدت گرما من و خانم شاه‌حسینی به مزار شهدای هویزه می‌رفتیم. بعد از نماز دیدم که خانم شاه حسینی حالت عجیبی دارد و از ایشان جویا شدم که ایشان گفتند: از شهدا خواستم که اگر فیلم شب به خیر فرمانده، فیلم آبرومندی شد، برایشان یک کار جدید تولید کنم.

پس از نمایش فیلم پنالتی در سالن آزادی، آقای احسان محمدحسنی که آن زمان در بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس بود از من پرسیدند کار جدید شما چیست؟ که من جواب دادم: خانم شاه‌حسینی براساس عهدی با شهدا، فیلمی با موضوع شهید علم‌الهدی خواهد ساخت. ایشان هم به من قول دادند که ما کمک می‌کنیم تا این فیلم ساخته شود زیرا احساس می‌شود شما نباید از حرکت بایستید و ما باید از شما حمایت کنیم تا به سمت جلو حرکت کنید. جناب محمدحسنی پس از ورود به سازمان هنری اوج هم به سراغ ما آمد و از ما حمایت کرد و این فیلم شکل گرفت.

از نظر امکانات هم، ارتش در حد بضاعت به ما کمک کرد و معاونت فرهنگی و هنری ارتش و بخش سینمایی ما را به خوبی همراهی کردند و در مورد بسیاری از امکانات و ادوات از جمله جابه‌جایی تانک ها، سپاه پاسداران حامی ما بود.


نشست خبری انسیه شاه حسینی درباره «زیباتر از زندگی»
عهد بسته بودم فیلمی درباره‌ شهیدعلم‌الهدی بسازم/«زیباتر از زندگی» فطری‌ترین کارم است

خبرگزاری فارس: انسیه شاه‌حسینی با اشاره به تحقیقات گسترده درباره شخصیت شهید علم‌الهدی گفت: از شهید علم‌الهدی خواستم تا فیلم «شب بخیر فرمانده» آبرومند باشد و سرمزار شهید عهد بستم فیلمی درباره او بسازم.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، نشست خبری فیلم سینمایی «زیباتر از زندگی» به کارگردانی انسیه شاه‌حسینی و تهیه‌کنندگی سید سعید سیدزاده در سازمان هنری رسانه‌ای اوج چهارشنبه برگزار شد. ابتدای نشست تیزری چهار دقیقه‌ای از فیلم که توسط کارگردان آماده شده بود، پخش شد در صحنه‌هایی که انتخاب شده بود شاه‌حسینی در مبارزه با یک عراقی دیده می‌شد، درباره چگونگی تحقیق و نگارش فیلمنامه فیلم درباره شهید حسین علم‌الهدی گفت: در زمان تولید «شب بخیر فرمانده» مجبوربودیم در مردادماه در خوزستان کار کنیم برای این‌که بازیگران و عوامل بتوانند استراحت کنند کپر‌هایی را از چادرنشین در اختیار گرفتیم من و آقای سیدزاده در مزار شهدای هویزه می‌رفتیم .

عهد بستم فیلم درباره شهید علم‌الهدی بسازم

شاه حسینی در ادامه گفت: اکثرا سر قبر شهدا می‌رفتم اما یک روز بر سرقبر شهید علم‌الهدی رفتم و گفتم حسین خودت کمک کن فیلم من آبرومند باشد . در همانجا عهد بستم تا فیلمی براساس زندگی شهید علم‌الهدی بسازم. همان سال فیلم «شب بخیر فرمانده» مورد توجه جشنواره کارلوویواری قرار گرفت و جایزه صلح پاپ را به خود اختصاص داد . شرایط فیلم «پنالتی» آماده شده بود آن را ساختم و پس از آن به سراغ نگارش فیلمنامه حسین علم‌الهدی رفتم.

«زیباتر از زندگی» فطری‌ترین و نزدیک‌ترین کار به خودم است

شاه حسینی در ادامه گفت: ما تمام صحنه‌ها را در مناطق واقعی جنگی گرفتیم . من وقتی در مناطق جنگی قرار می‌گیرم حس و حال عجیبی دارم و تجربیات خودم را از جنگ به تصویر می‌کشم. «زیباتر از زندگی » فطری‌ترین و نزدیک‌ترین کار به خودم است.

سه سال تحقیقات به طول انجامید/ آهنگران فانوس راه ما بود

وی در پاسخ به این سوال که چقدر تحقیقات درباره شهید به طول انجامید و با توجه به شخصیت‌محور بودن فیلم چگونه این تحقیقات شکل گرفت گفت: مشکل‌ترین بخش کار تحقیقات بود. سه سال از همه افراد از جمله بیابانگردها، ساکنین هویزه، خانواده معظم شهید، آقایان سردار شمعخانی، سردار محسن رضایی، غلامپور و یکی از دوستان نزدیک شهید آقای آهنگران ایشان در حکم فانوس راه ما در تحقیقات بودند. کتاب‌های مختلف درباره شهید را مطالعه کردم. من به شخصه به دلیل رمان نویسی علاقه زیادی به درام دارم اما نمی‌توانستیم در این کار از این بخش استفاده زیادی داشته باشم از سوی دیگر نمی‌توانستم مستندات و واقعیات را رها کنم. کار بسیار سختی بود اما بالاخره پس از مدت‌ها کار روی فیلمنامه، تمام دانسته‌هایم از شهید را کنار هم مانند یک پازل چیدم و به شخصیت شهید رسیدم. فیلم در لایه‌های مختلف با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند و در هر لایه بخشی از شخصیت شهید به تماشاگر معرفی می‌شود.

روایت فیلم از زمان ارایه حکم فرماندهی سپاه هویزه به علم الهدی

شاه حسینی در پاسخ به این سؤال که چه بخشی از زندگی شهید به تصویر کشیده شده است گفت: علم الهدی قبل از فرماندهی در رادیو برنامه داشت و نهج البلاغه و قرآن تدریس می‌کرد اما در یک زمان از سردار شمعخانی می خواهد تا به او اجازه دهد و به جبهه برود ایشان مخالفت می‌کند و می گوید در جبهه فرهنگی فعالیت کن اما او تاکید می‌کند باید به مطالبی که به جوانان می‌گوید عمل کند و همین امر باعث می‌شود که حکم فرماندهی سپاه هویزه او امضاء می‌شود. داستان ما از زمانی که حکم فرماندهی را دریافت می‌کند (که حدود 40 یا 50 روز است) تا روز شهادتش‌ 16 دی ماه است.

فیلمنامه «زیباتر از زندگی» بهترین مرجع برای تدریس است

وی درباره نزدیک شدن به شخصیت شهید با توجه به فعالیت‌های گسترده‌اش گفت: ایشان اهل تحقیق بودند، از 13 سالگی فعالیت ضد رژیم خود را آغاز کرد، پدرش در نجف همرزم امام بود. مادرش فعال مذهبی بود، در رژیم شاه به زندان رفته و شکنجه شده بود و شکنجه‌گر خود را بخشید . مفسر قرآن و... تلاش کردم تمام این موارد را در فیلم بیاورم . فیلمنامه به گواه بسیار از افرادی که آن را مطالعه کردند خوب بودو می‌تواند بهترین مرجع برای تدریس فیلمنامه باشد در این اثر بدون استفاده از فلاش بک ما به شخصیت اصلی داستان که زندگی پرباری داشته است، نزدیک می‌شویم و مخاطب را با خود همراه می‌کنیم. فیلمنامه را به گونه‌ای نوشتم و ساختم که اگر کسی با جنگ هیچ آشنایی نداشته باشد و از مشخصات یک شهید اطلاعی نداشته باشد نیز جذب شود و دفاع ما را درک کند.

شاه حسینی با تاکید بر زبان انسانی و بین‌المللی فیلم گفت: تماشاگری که جنگ را تجربه نکرده است به راحتی با فضای دفاع ما ارتباط برقرار می‌کند. هرفیلمی که انسانی باشد به نظرم جهانی است. پس از فیلم «شب بخیر فرمانده» نوجوانی از مخاطبینی تحت تاثیرقرار گرفته بود و آن را بیان کرد.

سید سعید سیدزاده تهیه‌کننده در ادامه گفت: «شب بخیر فرمانده» اولین فیلم در حوزه دفاع مقدس بود که توانست در جشنواره خارجی مطرح شده و مورد توجه قرار گیرد. در آن فیلم نیز نگاهی انسانی دنبال می‌شود و در همان سال کاندیدای حضور درمراسم اسکار بود ایکاش فیلم فرستاده می‌شد و می‌توانست با مخاطب جهانی ارتباط برقرار کند.

شاه حسینی در ادامه درباره گستردگی تحقیقات و چیدمان درست برای رسیدن به شخصیت شهید علم‌الهدی گفت: ما با محدودیت زمانی مواجه بودیم به همین دلیل حوادث را گزینش کرده و با خط دراماتیک داستان تلفیق کردم. از موضوعات تکراری پرهیز کردم با خانواده شهید صحبت‌های زیادی داشتم تا بتوانم رفتارش در خانواده را بدانم.

کار را با آرامش دنبال کردیم و از حواشی پرهیز کردیم

سیدزاده درباره تولید فیلم و عدم ارایه خبر در طول کار به رسانه‌ها گفت: عملیات نصر عملیات خاص و ویژه‌ای بود در ابتدای جنگ ما صورت گرفته بوده و ما باید تمام انرژی خود را در صرف ساخت فیلم می‌کردیم . سعی کردیم با آرامش کار را دنبال کنیم و از حواشی پرهیز کنیم

شاه حسینی درباره انتخاب بازیگر نقش علم‌الهدی و ارایه این نقش به حامد کمیلی توضیح داد: در طول سه سال که روی فیلمنامه کار می‌کردیم به نقش فکر می‌کردیم. برادرزاده شهید به شدت به لحاظ چهره به حسین نزدیک بود اما به لحاظ رفتاری پختگی کافی را نداشت. کلیپی تولید شده بود و بازیگری داشت که چهره خوبی برای ایفای نقش داشت اما متاسفانه به لحاظ شرایط جسمی برای فیلم جنگی مناسب نبود. با خانواده شهید صحبت کردیم مایل بودند از بازیگری که نقش یکی از پیامبران را بازی کرده بود استفاده کنیم. من راضی نبودم اما فیلمنامه را ارایه دادیم اما متاسفانه گویا به ایشان توهین کردیم از ایفای نقش سر باز زد و جالب این که پس از آن نقش یک جیب‌بر را بازی کرد. اما حامد کمیلی پس از خواندن فیلمنامه گفت : من دست‌هایم بالااست کمک کنید تا بتوانم به شخصیت شهید نزدیک شوم. او گفت اگر باید در خاک یا گل بروم تا به این نقش نزدیک شوم از این کار دریغ نکنید. او اصرار داشت تا به خوبی بتواند از عهده نقش برآید که به خوبی هم به ایفای نقش ‌پرداخت. من از حسین علم الهدی خواستم تا به ما و کمیلی کمک کند. من لادن مستوفی را بسیار دوست دارم اما در قلب من مستوفی رقیبی چون کمیلی پیدا کرده است.

کمیلی به بازیگران دیگر هم کمک می‌کرد

وی در ادامه گفت: 30 بازیگر شهرستانی داشتیم که کمیلی کمک می‌کرد تا آن‌ها هم نقش هایشان را به خوبی ایفا کنند. سرصحنه او را حسین صدا می‌کردیم چون خودش می‌خواست تا به نقش نزدیک شود. او تمام تلاش خود را کرد . کمیلی تاکید داشت آخرین صحنه که شهادت حسین علم‌الهدی در آخرین روز گرفته شود و حال عجیب و غریبی در آن صحنه پیش آمد که وصف شدنی نیست.

کمیلی اهل غلو و خودنمایی نبود

سیدزاده درباره انتخاب بازیگر نقش علم‌الهدی گفت: ما اگر جایی اشتباه می‌کردیم خود شهید ما را هدایت و اشتباهات ما را اصلاح می‌کرد. قبل از انتخاب کمیلی به سراغ بازیگر دیگری رفتیم که در اوج اشتباه بودیم اما ایشان راه ما را درست کرد. حامد کمیلی وقتی فیلمنامه را خواند گفت من نمی‌توانم چیزی به فیلمنامه اضافه کنم، همه چیز کامل است . شخصیت بسیار سالم و پاکی دارد و اهل غلو و خودنمایی نبود.

ایفای نقش علم‌الهدی نقطه عطفی در کارنامه کمیلی است

شاه حسینی در ادامه توضیح داد: اگر نقش کمیلی در فجر دیده شود و مورد توجه قرار گیرد نقطه عطفی در کارنامه این بازیگر خواهد بود و مسیر زندگی او دربازیگری را تغییر می‌دهد.

وی درباره امکانات و تجهیزات برای ساخت فیلم توضیح داد: ما مشکلی برای امکانات و تجهیزات نداشتیم همه شرایط مهیا بود . گروه بسیار خوبی داشتیم.

آغاز نمایش عمومی فیلم در هویزه

سیدزاده درباره امکانات فیلم گفت: بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، سازمان اوج ، ارتش در حد بضاعت و سپاه بسیار خوب از ما پشتیبانی کردند و تمام صحنه‌های فیلم را در منطقه شهادت شهید گرفتیم و امیدواریم بتوانیم موفق عمل کنیم. رونمایی فیلم در فجر امسال خواهد بود اما نمایش عمومی فیلم را قصد داریم با فراهم آوردن شرایط در مزار شهدای هویزه آغاز می‌کنیم.

علاقمندم فیلمنامه و بازی کمیلی در جشنواره دیده شود

انسیه شاه حسینی درباره حضور فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران و توجه به فیلم توسط داوران گفت: ما به تکلیف عمل می‌کنیم بدون چشمداشتی . جشنواره برای من ملاک نیست زیرا نظر هیئت داوران و سلیقه افراد در قضاوت تاثیر می‌گذارد. اما علاقه مندم بازی حامد کمیلی و فیلمنامه این اثر دیده شود.

وی در پاسخ به این سوال که کار بعدی هم درارتباط با دفاع مقدس است: بله من هنوز از فضای جنگ فاصله نگرفتم و فیلمنامه‌اش آماده است . فیلمی شخصیت محور است.

کارگردان در خاتمه صحبت‌هایش به خاطره ای اشاره کرد و گفت: دربخشی از فیلم‌ حسین باید از زندگی خداحافظی کند و به دل طبیعت می‌آید هوا گرم و آفتاب سوزان بود به محض این که به کنار نهر رسیدیم هوا ابری شد و باران بارید و صحنه بسیار زیبایی را گرفتیم.


و حالا بخش هایی از فیلم «زیباتر از زندگی» با حضور حامد کمیلی را ببینید

انسیه شاه حسینی کارگردانی که اکثر کار‌هایش درباره جنگ و دفاع مقدس است این بار زندگی شهید علم‌الهدی را سوژه اصلی «زیبا‌تر از زندگی» قرارداده است. شاه حسینی براساس تحقیق و پژوهش بر روی زندگی شهید ساخته شده است تازه‌ترین اثر خود در مقام کارگردان را با محوریت زندگی شهید علم الهدی با نام «زیبا‌تر از زندگی» جلوی دوربین برد. صحنه‌های فیلم با حضور حامد کمیلی در جنوب کشور در منطقه هویزه جلوی دوربین رفته است.

بخش‌هایی از فیلم «زیبا‌تر از زندگی» که در جشنواره سی و یکم فیلم فجر به نمایش در می‌آید را ببینید:

دانلود  

 

 منبع:
ஜ*ღ*کمپ اختصاصی هواداران حامد کمیلیஜ*ღ*

"زیباتر از زندگی" به جشنواره فجر میرود

حامد کمیلی بازیگری که ایفای نقش اش در فیلم «پایان نامه» به شدت با انتقاد مواجه شده بود امسال با فیلمی با عنوان «زیباتر از زندگی» به جشنواره فیلم فجر می آید. فیلمی محصول موسسه سینمایی اوج که کارگردانی آن برعهده انسیه شاه حسینی بوده و تهیه کنندگی کار را هم سیدسعید سیدزاده برعهده داشته است.

کمیلی در این فیلم در نقش حسین علم الهدی ظاهر شده است از جمله فرماندهان جنگی سپاه ایران در دوران هشت ساله دفاع مقدس. با شروع جنگ تحمیلی ، حسین علم الهدی فرمانده سپاه هویزه ، به همراه نیروهای مردمی به کمک مردم روستاها می شتابند . اما با دست خالی . . . ولی نیروهای مخلص ارتش ، علی رغم مخالفت بنی صدر ، به کمک آنها شتافته و ضمن ارائه کمکهای تسلیحاتی ، در یک عملیات مشترک ، دوش به دوش هم بر دشمن متجاوز یورش می برند.


محمود پاک نیت ، مهوش صبرکن، قربان نجفی ، سید جواد طاهری، حسین کلانتر، غلامرضا رمضانی، محمد رنجبر، عقیل امین زاده، مجید اقبالی، علیرضا مقتدر، امین طرفی جلالی، رحمان برهانی، حمید بهداروند، فتح الله زیلایی و جابر سلامی دیگر بازیگران این فیلم هستند.


فهرست سایر عوامل فیلم به شرح زیر است:

گروه تهیه و تولید

سید سعید سیدزاده تهیه کننده و مدیرتولید
علیرضا حیدری دستیار تهیه کننده
نادر قنبری جانشین مدیرتولید
شهرام شفیعی مدیر تدارکات
تورج سلیمانی دستیار تدارکات
محمد نگراوی دستیار تدارکات
حسین بنی اسد مدیر تدارکات نظامی
علی عنبرانی پشتیبانی نظامی
محصول سازمان سینمایی اوج


گروه کارگردانی
انسیه شاه حسینی نویسنده و کارگردان
محمد بکایی دستیار کارگردان و برنامه ریز اول
عبدالعزیز اسلامی دستیار کارگردان و برنامه ریز دوم
وحید فعال دستیار دوم کارگردان
سجاد سیف الله قزوینی دستیار سوم کارگردان
حیدر هدایتی منشی صحنه اول
علیرضا سلطانی منشی صحنه دوم


گروه فیلمبرداری
امیر کریمی مدیر فیلمبرداری
مهرداد لشکری دستیار اول فیلمبردار
محمد کریمی دستیار دوم فیلمبردار
مجید نعیمی گروه فیلمبرداری
حسن لشکری گروه فیلمبرداری
احسان باقری گروه فیلمبرداری
قنبر علی رمضانی گروه فیلمبرداری
محمد صادقی گروه فیلمبرداری
غلامرضا حسین زاده مسئول سینه موبیل
گروه صدا و موسیقی
رضا تهرانی صدابردار
رحیم پور رحیمی دستیار صدا
سید جلال الدین سعادتیار دستیار صدا
سید محمود موسوی نژاد صداگذاری و ترکیب صدا
سعید انصاری آهنگساز


گروه صحنه و لباس
علی نصیری نیا طراح صحنه و لباس
حمید بخشی دستیار صحنه و دکور
ولی الله داودی دستیار صحنه و دکور
مسعود ا وسطی دستیار صحنه و دکور
فرزاد حق شناس دستیار صحنه و دکور
حسین اسنکی دستیار صحنه و دکور
ساسان گله ملکی دستیار صحنه و دکور
احمد کرملا چعب دستیار لباس
سجاد گیلانی دستیار لباس

گروه جلوه های ویژه میدانی
محسن نامدار روزبهانی طراح جلوه های ویژه
محمود سمن آبادی مجری جلوه های ویژه مرتضی رمضانی دستیار جلوه های ویژه


گروه جلوه های ویژه بصری
سید هادی اسلامی طراح جلوه های بصری
گروه عکاسی
علی نیک رفتار عکاس
کسری نیک رفتار عکاس
جاسم نیسی تصویربردار پشت صحنه
گروه چهره پردازی
سید محسن موسوی طراح چهره پردازری
علی شادکامی مجری چهره پردازی
مهدی صیاد مجری چهره پردازی



گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ