ساخت سریال «پروانه» فعلا متوقف است

کارگردان سریال دهه فجر شبکه سه، 13 روز مانده به این مناسبت اعلام کرد تصویربرداری "پروانه" به دلیل عواملی چون لو رفتن فیلمنامه متوقف شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین خبری که از "پروانه" به گوش می‌رسید ادامه تصویربرداری این سریال مناسبتی شبکه سه پس از لوکیشن حوزه علمیه، در خیابان قزوین تهران بود. با این حال گشتی در فضای مجازی و سری به وبلاگ جلیل سامان کارگردان "پروانه"، خبر از رخدادهای تازه‌ای می‌داد.

نویسنده و کارگردان "پروانه" در این باره به مهر گفت: چند روز پیش بود که در لوکیشن حوزه علمیه کار می‌کردیم. در مسیرم برای رسیدن به لوکیشن خبرهای رسانه‌ها را در گوشی‌ام چک می‌کردم که به خبری از سریال‌های دهه فجر رسیدم. صفحه را باز کردم و متأسفانه دیدم بخش مهمی از قصه کار ما لو رفته است.

وی افزود: آن لحظه حالم خیلی بد شد و به سختی توانستم کار را ادامه دهم. حتی می‌خواستم به خانه بروم. اما دوستان از من خواستند بمانم و صبر کنم تا پی ببریم این اتفاق از چه مجرایی رخ داده است.

سامان یادآور شد: با پیگیری متوجه شدیم این مطلب توسط معاونت سیما که کار را حمایت مالی و برآورد کرده، به دست رسانه‌ها رسیده است که این اتفاق برایم بسیار ناراحت‌کننده بود.

کارگردان سریال دهه فجر شبکه سه در سال 89، تصریح کرد: اول اینکه بخشی از قصه کار لو رفته است که من از آن ابا دارم. به ویژه که همواره سعی می‌کنم در هر سکانس بیننده را غافلگیر کنم. اصلا یکی از اصول فیلمنامه‌نویسی ایجاد جذابیت است و اینکه بیننده مدام از خود بپرسد یعنی در ادامه چه اتفاقی می‌افتد؟ اما اگر موضوع را از قبل بداند بخشی از جذابیت قصه از بین می‌رود و بیننده به خاطر عمل بازیگر در مقابل آن موقعیت، سریال را تماشا می‌کند.

وی با طرح این این سوال که اگر پایان "ارمغان تاریکی" را کسی می‌دانست، چه اتفاقی می‌افتاد، افزود: برای "‍پروانه" نیز ما دو سال کار کردیم و برای متن و تصویربرداری زمان گذاشتیم. تاکنون نیز بیش از 80 درصد سریال تصویربرداری شده است. در چنین موقعیتی این اتفاق بسیار وحشتناک بود. جالب اینکه خبرنگاران و بازیگران فراوانی از فیلمنامه خبر داشتند اما قصه از طریق آنها در رسانه‌ها منتشر نشد. دقیقا مثل این می‌ماند که در رینگ بوکس باشی و نه رقیبت بلکه کس دیگری از پشت توی سرت بزند.
سامان در پایان تأکید کرد: این موضوع می‌تواند دو علت داشته باشد. یا از سر غفلت است و نمی‌دانستند، یا عمدی است. البته بعید می‌دانم مسئولان داخل مجموعه عمدا تیشه به ریشه خودشان بزنند و بودجه یک اثر را حرام کنند. گویا امسال از این اتفاقات کم نیفتاده و سریال "روح الله" هم دچار مشکلاتی شده است. همه این قضایا هم مالی نیست. بلکه بخشی از آن به سیاست و توان اداره کردن مجموعه برمی‌گردد.
مشروح این گفتگو متعاقبا منتشر می‌شود.
گفت‌وگوی ایسنا با جلیل سامان، کارگردان پروانه

توقف ساخت سریال دهه‌ی فجر تلویزیون به دلیل لو رفتن داستان

جلیل سامان، کارگردان سریالی که برای پخش در دهه‌ی فجر امسال از شبکه سه انتخاب شده، از توقف تصویربرداری این سریال به دلیل آنچه «افشای بخشی از قصه توسط معاونت سیما» عنوان کرد، خبر داد.

کارگردان سریال «پروانه» در گفت‌وگویی با خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا، در این‌ زمینه توضیح داد: چون این مساله به کارمان لطمه می‌زد، چند روزی است تصویربرداری را متوقف کرده‌ایم تا قسمت‌های اول را بازنویسی کنیم.

او افزود: بخش‌های اصلی چهار قسمت اول «پروانه» را هنوز تصویربرداری نکرده بودیم، فقط بخش‌هایی از صحنه‌های خیابانی را گرفته بودیم و کار هنوز به لوکیشن اصلی این بخش‌ها نرسیده بود. این قسمت‌ها نیاز به بازنویسی مجدد دارند تا روند قصه با داستانی که معاونت سیما منتشر کرده متفاوت شود.

جلیل سامان ادامه داد:‌ با روندی که پیش آمده، حتی ممکن است بخش‌هایی از داستان را حذف کنم که به کوتاه شدن کار و لطمه خوردن آن منجر می‌شود؛ کاری که معاونت سیما انجام داده برای ما عوارض زیادی دارد؛ مهم‌ترین آن این است که جذابیت و غافلگیری داستان از دست می‌رود که از ویژگی‌های اصلی آن است. اگر قرار است من کار را روایت کنم چرا آن‌ها داستانش را تعریف کنند؟

این کارگردان خاطرنشان کرد:‌ متأسفم که با توقف کار، بیت‌المال از بین می‌رود چه کنیم که تیشه به ریشه‌مان زده‌اند.

کارگردان سریال «پروانه» به مشکلات مالی در روند تولید این سریال هم اشاره کرد و گفت: تا پیش از این مشکل بودجه هم داشتیم اما به خاطر این‌ که کار را به موقع برسانیم، مقاومت کردیم. ولی حالا با این کار، لطمه‌ی جدی به ما وارد شده و گروه انرژی‌اش را از دست داده است.

او تاکید کرد:‌ نمی‌توان یک گروه را مجبور کرد که 17 ، 18 ساعت در روز با انرژی کار کنند و هیچ توقعی نداشته باشند. بعضی از عوامل هم به خاطر نبود بودجه و این‌ که چند ماه دستمزد نگرفته‌اند از ادامه کار انصراف داده‌اند. به همین دلیل هم اگر بخواهیم کار را از سر بگیریم، باید بخشی از مشکلات مالی‌مان برطرف شود. هر چند ادامه این روند هم به ضرر گروه است چون هر روز توقف کار، ضرر زیادی خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، سریال «پروانه» هم در شرایطی متوقف می‌شود که پیش از این سریال «روح‌الله» هم متوقف شده بود؛ این سریال برای دهه فجر شبکه دو و به کارگردانی راما قویدل آماده پخش می‌شد.  


 

 

 

منابع: وب خبر های داغ از حامد کمیلی و وب کیمیا و طناز 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد