ادامه پرواز «پروانه» در خیابان های تهران...

 

 

حامد کمیلی: پرچم «زیباتر از زندگی» در هر شرایطی برای من بالاست


بازی کردن در فیلم «زیباتر از زندگی» جزو افتخارات من است و معتقدم چه این اثر در جشنواره مطرح شود و چه نشود چیزی از ارزش‌های این کار برای من کم نمی‌شود و همچنان پرچم کار بالاست.  

حامد کمیلی، بازیگر سینما و تلویزیون درباره نقشش در فیلم سینمایی «زیباتر از زندگی» به خبرنگار «نامه» گفت: این کار از نگاه من بسیار متفاوت و دوست‌داشتنی است که امیدوارم در جشنواره دیده شود اما در هر صورت من این اثر را ستایش می‌کنم.

وی در ادامه افزود: معتقدم که فیلم «زیباتر از زندگی» نگاهی کاملا متفاوت به جنگ دارد چرا که از نگاه زنی نوشته و کارگردانی شده که در جنگ بوده و این اتفاق را لمس کرده است.

بازیگر فیلم «زیباتر از زندگی» تاکید کرد: فیلم از زاویه متفاوتی جنگ را ترسیم می‌‌کند، شاید فیلم در ژانر دفاع مقدس باشد اما یک فیلم معمولی جنگی نیست و این جمله عجیبی است. به همین خاطر معتقدم فیلم باید ابتدا دیده شود تا بتوان درباره کار صحبت کرد.

کمیلی ادامه داد: جنگ در این اثر تنها بستر و موقعیتی است که شخصیت‌ها از زاویه‌ای کاملا انسانی ترسیم می‌شوند.

وی تاکید کرد: من این نقش را به سختی پذیرفتم چرا که ژانر دفاع مقدس برای من طوری ترسیم شده بود که دوست داشتم یک نگاه متفاوت را کار کنم و تصمیم داشتم تا زمانی که این اعتقاد و نگاه در کاری نباشد بازی نکنم اما به شکل عجیب و غریبی درگیر این کار شدم.

این بازیگر سینما و تلویزیون تصریح کرد: با اینکه سخت این کار را پذیرفتم اما امروز بازی کردن در فیلم «زیباتر از زندگی» جزو افتخارات من است و معتقدم چه این اثر در جشنواره مطرح شود و چه نشود چیزی از ارزش‌های این کار برای من کم نمی‌شود و همچنان پرچم کار بالاست.

کمیلی در بخش دیگر از صحبت‌هایش درباره کار جدیدش گفت: در حال حاضر در سریال «پروانه» به کارگردانی جلیل سامان هستم.

وی با اشاره به خبر توقف این سریال بیان کرد: فیلمنامه سریال در حال بازنویسی است اما برخلاف شایعات دلیل آن لو رفتن فیلمنامه نیست و تنها موضوع به حساسیت کارگردان مجموعه مربوط می‌شود.

این بازیگر افزود: خبر توقف مجموعه بد نیست چرا که سعی عوامل برای بهتر شدن کار است و معتقدم این کار یکی از متفاوت‌ترین درام‌های عاشقانه این روزهاست.

کمیلی اظهار کرد: فیلمنامه کار به حدی قوی است که توانست مرا درگیر کند و به حضور در تلویزیون بکشاند، لذا معتقدم مردم پس از دیدن سریال با من هم نظر می‌شوند.


 

سامان در گفتگو با مهر:

مشکل "پروانه"حل شد/ فیلمنامه لو رفته تغییر کرد

کارگردان "پروانه" با بیان اینکه طی چند روز توقف ساخت سریال، مشغول بازنویسی بخش‌های لو رفته از قسمت اول تا سوم فیلمنامه بوده است از ادامه تصویربرداری آن در میدان هفت تیر خبر داد.

جلیل سامان در این‌باره به خبرنگار مهر گفت: بخش‌هایی از فیلمنامه را که توسط معاونت سیما منتشر شده بود، تغییر دادم و دیگر فیلمنامه به شکلی نیست که مخاطب با خواندن آن متن شاهد یک سریال تکراری باشد.

وی افزود: خط داستانی "پروانه" را تغییر دادم و اکنون این بخش از مشکل ما حل شده است. بنابراین ادامه کار امروز در لوکیشن کوچه افشار میدان هفت تیر ادامه دارد. بازی هدایت هاشمی به پایان رسیده است و اکنون حامد کمیلی مقابل دوربین قرار دارد.


جلیل سامان عنوان کرد:

کارمند روابط عمومی معاونت سیما داستان «پروانه» را لو داد/بازیگرمان دزدیده نشده است

سینماپرس-گروه تلویزیون/ ماجرای لو رفتن داستان سریال «پروانه» توسط معاونت سیما، متوقف شدن پروژه و دلخوری کارگردان آن سرانجام پس از یک هفته بازنویسی وسواسانه جلیل سامان به اتمام رسید و ادامه تصویربرداری آن از امروز از سر گرفته می شود.

به گزارش خبرنگار تلویزیون سینماپرس، در روزهای اخیر رسانه ها در ادامه پروژه پیگیری اخبار تولیدات سیما برای دهه فجر، خبری از توقف سریال مناسبتی «پروانه» به دلیل لو رفتن بخشی از فیلم نامه و دلخوری کارگردان آن مبنی بر عدم جذابیت داستان برای مخاطبان بر اثر این اتفاق بر روی خروجی خود قرار دادند.از طرفی از ابتدای شروع این پروژه تلویزیونی زمزمه ها و گلایه های دلخوری کارگردان این اثر درخصوص پرداخت های نامنظم و وضعیت نامناسب مالی آن به گوش می رسید این در حالیست که این کارگردان در وبلاگ خود خبر از صرف هزینه دو میلیارد تومانی برای 80 درصد از انجام فیلم برداری داده است، در نهایت اینکه شرایط موجود حاکی از این است که بعید به نظر می آید «پروانه» به عنوان سریال مناسبتی شبکه سه برای دهه فجر آماده شود. در ادامه گفتگوی سینماپرس را با کارگردان این مجموعه تلویزیونی می خوانید.

جلیل سامان، کارگردان سریال «پروانه» در گفت و گو با خبرنگار تلویزیون سینماپرس در خصوص اتفاقات رخ داده برای این سریال گفت: دوستان نادان ما، با لو دادن داستان برخی از قسمت های سریال کار زیادی دستمان دادند و علاوه بر فشار کار از لحاظ زمانی برای رسیدن به پخش در ایام دهه فجر و دو ماه کار کردن بدون دستمزد، لو رفتن قصه گروه را ویران کرد و عامل بازدارنده ای برای به ثمر نشستن انرژی و خلاقیت عوامل سریال «پروانه» شد.

کارمند روابط عمومی مقصر به زمین نشستن پروانه شد

وی در خصوص نحوه لو رفتن داستان سریال «پروانه» اظهار داشت: این اتفاق توسط یکی از کارمندان روابط عمومی معاونت سیما افتاد داستان که آن فرد تجربه کافی در این زمینه نداشته و گرنه مدیران سیما قصدی در انجام این کار و هدر رفتن زحمت گروه و بیت المال نداشتند.

قهر نکردم

سامان در خصوص آخرین تصمیمش برای ساخت «پروانه» اظهار داشت: قهر نکردم اما به فرصتی احتیاج داشتم تا لطمه ای که به داستان خورده بود را جبران کنم و اکنون نیز بازنویسی انجام شده و به نتایج بهتری نیز رسیده ام، امیدوارم به هدف اصلی ام که غافلگیر کردن مخاطب در هنگام دیدن سریال است دست پیدا کنم.

میدان هفت تیر میزبان«پروانه» است

کارگردان سریال «ارمغان تاریکی» در ادامه افزود: تصویربرداری سریال «پروانه» از امروز در لوکیشن میدان هفت تیر از سر گرفته می شود و به دلیل اینکه گروه یک هفته به دلیل تعطیلی پروژه پراکنده بوده اند دور هم جمع کردن آنها کمی دشوار است ولی در تلاش هستیم تصویربرداری را همین امروز آغاز کنیم.

وی ادامه داد: اضافه شدن لوکیشن میدان هفت تیر نیز از تغییرات رخ داده در داستان سریال در مرحله بازنویسی است. که این بخش ها مربوط به بخش های اولیه و قسمت های آغازین سریال است.

تکذیب خبر دزدیده شدن بازیگر «پروانه»

سامان در پاسخ به اینکه «پروانه» برای پخش در ایان دهه فجر امسال حاضر خواهد شد، افزود: 80 درصد از تصویربرداری انجام شده اما به دلیل تغییراتی که در بازنویسی به دلیل لو رفتن قصه انجام شد نحوه روایت داستان تغییر کرد اما من شخصاً امیدوارم بعد از پایان دهه فجر «پروانه» آماده پخش شود.

وی در خصوص خبر دزدیده شدن بازیگر زن این سریال در هنگام فیلم برداری در شمال کشور توضیح داد: این خبر تنها شایعه سازی بوده و صحت ندارد.


حامد کمیلی و یک نقش متفاوت

سیدزاده: نتوانم فیلم ارزشی بسازم،از سینما کنار می‌روم

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «زیباتر از زندگی» تأکید کرد اگر انقلاب و هشت سال دفاع مقدس نبود به سراغ سینما نمی‌آمد.

سوره سینما - زینب عسکری: سعید سیدزاده تهیه‌کننده فیلم سینمایی «زیباتر از زندگی» درباره این فیلم، شهید حسین علم‌الهدی و سینمای دفاع مقدس با سوره سینما صحبت کرد.

چرا شهید علم‌الهدی را انتخاب کردید. چرا سراغ شهید دیگری نرفتید؟سعید سیدزاده: در زمان فیلمبرداری فیلم «شب بخیر فرمانده» در هویزه بودیم و نزدیک‌های مزار شهدای هویزه اسکان داشتیم. یک روز گرم و آفتابی و درجه هوا 50 درجه بود. عوامل در روستایی همان نزدیکی مشغول استراحت بودند و خانم انسیه شاه‌حسینی داشتند قدم می‌زدند. من از ایشان خواستم بروند استراحت کنند اما ایشان خواستند که با هم سری به مزار شهدای هویزه بزنیم. با هم به مزار رفتیم. من نمازم را آنجا خواندم و خانم شاه‌حسینی بین قبور شهدا قدم می‌زدند.

وقتی برگشتند دیدم حال عجیبی دارند. احوالشان را جویا شدم و گفتند: من از شهدای هویزه خواهشی کردم و قولی هم به آنها دادم. خواهش کردم به این فیلمم آبرو بدهند و قول دادم که در موردشان فیلمی بسازم. همان‌جا عهد کردیم که برای شهدای هویزه فیلمی بسازیم. بعد از «شب بخیر فرمانده» پنالتی را ساختیم و بعد سه سال درگیر فیلمنامه «زیباتر از زندگی» شدیم.

در مرحله تحقیق و پژوهش چه اتفاقی می‌افتاد؟ چه طور به شخصیت شهید نزدیک می‌شدید؟در این مسیر صادق آهنگران که از دوستان صمیمی شهید حسین علم‌الهدی است بسیار همراهمان بود. خودش می‌گفت حسین دست من را گرفت و به اینجا رساند. خود خانواده شهید خیلی کمک کردند. دو بردار این شهید بسیار پیگیر کار ما بودند که این دو عزیز در مراحل تحقیق و پژوهش مرحوم شدند. فیلم را با لطف خود شهدا ساختیم و تا این لحظه دوستانی که فیلم را دیده‌اند آن را آبرومند خوانده‌اند.

مسئله‌ای که بارها اتفاق افتاده است این است که در فیلم‌های دفاع مقدسی شخصیت شهدا درست پردازش نمی‌شود. شما در این مسیر چطور حرکت می‌کردید؟ابتدا آشنایی با خانواده شهید اتفاق افتاد. خانم شاه‌حسینی با خواهران شهید ارتباط بسیار خوب و نزدیکی برقرار کردند. خانم شاه‌حسینی به گونه‌ای متفاوت راه شناخت شخصیت شهید را پیدا کردند. مثلا از خانواده شهید درباره دوران جنگ و رفتار شهید در آن دوران کمتر سؤال می‌کردند. مثلا می‌پرسیدند که شهید چه غذایی دوست داشت و سؤالاتی از این دست. ظرافت‌ها و ریزه‌کاری‌های شخصیت شهید را به دست آوردند و این ظرافت‌ها لایه‌های زیرین قصه را شکل داد.

خانواده شهید خیلی خانواده بزرگ و محترمی بودند. در زمان جنگ بسیار خانواده مهم و بزرگی بودند. اتفاقی که در خوزستان در زمان جنگ می‌افتاد بحران غذا بود. این خانواده سختی‌های زیادی کشیدند که نمی‌توانستند به روی خود بیاوررند و مثلا اگر پیش می‌آمد که غذایی درست کنند حسین اول می‌پرسید که همسایه‌ها و مردم چه دارند که بخورند. اطلاعات زیادی از شهید به دست آوردیم. مثلا در زمان جنگ حضرت آقا زیاد به خوزستان سر می‌زدند. حسین با ایشان ارتباط داشتند. آن زمان حضرت آقا ناراحتی معده داشتند و حسین به سختی گوشت پیدا می‌کرد تا ایشان غذای مناسبی داشته باشند.

یعنی سعی می‌کردید اطلاعاتی از شخصیت شهید به دست بیاورید که در ابتدا برای شناخت هر شخصیتی در فیلمنامه‌نویسی لازم است و سعی نمی‌کردید که شخصیت را دست‌نیافتنی جلوه دهید. درست است؟بله. اتفاقا وقتی با دوستان شهید صحبت می‌کردیم آنها از ما خواهش می‌کردند که شخصیت شهید را دست‌نیافتنی نشان ندهیم و وقتی خودشان شروع می‌کردند از شهید حرف می‌زدند صحبت‌هایشان شهید را دست‌نیافتنی جلوه می‌داد و وقتی می‌گفتیم خب اینها که خیلی دست نیافتنی است می‌گفتند واقعا عین واقعیت است و شهید همین‌طور بودند. به هر حال تأکید خانم شاه‌حسینی این بود که شخصیت‌پردازی درست را در پیش بگیریم. مثلا دوران مبارزات ایشان را خیلی نشان نمی‌دهیم. یکی از اتفاقات جالب زندگی حسین علم‌الهدی بخشیدن شکنجه‌گرش در دادگاه است. این اتفاق را در فیلم نشان می‌دهیم و یادم است که این صحنه بسیار من و بقیه را منقلب کرد.

چه طور شد به این نتیجه رسیدید که حامد کمیلی نقش شهید علم‌الهدی را بازی کند؟ما نامزدهای مختلفی برای ایفای این نقش داشتیم. در ابتدا به دنبال کسی می‌گشتیم که شباهت زیادی به شهید داشته باشد. بعد به این نتیجه رسیدیم فقط شباهت کافی نیست و کسی که نقش شهید را بازی می‌کند باید توان بازیگری داشته باشد وگرنه شخصیت درست به تصویر کشیده نخواهد شد.

وقتی حامد کمیلی فیلمنامه را خواند جمله زیبایی گفت. گفت من هر وقت فیلمنامه‌ای می‌خوانم می‌پرسم چه چیزی به این شخصیت می‌توانم اضافه کنم ولی حالا چیزی ندارم به این شخصیت اضافه کنم و خواهشم این است که کمک کنید شخصیت حسین علم‌الهدی را بشناسم. کمیلی هیچ شناختی از شهید علم‌الهدی نداشت و از ما خواست او را سر مزار این شهید ببریم. یادم هست سر مزار شهید مدتی نشست و گریه می‌کرد.

حال عجیبی پیدا کرده بود. در یکی از سکانس‌های فیلم هم یادم هست که چند بار گریه کرد و بلند می‌شد تا ضبط کنیم دوباره گریه می‌کرد و می‌گفت به خدا احساس می‌کنم خود حسین است که دارد کمک می‌کند. بعد از ساخت فیلم هم که دیدمش گفت آقای سیدزاده این شخصیت نقطه عطفی در کارنامه بازیگری و حتی زندگی‌ام است. اینها جزو اتفاقات خوبی بود که در طول فیلم افتاد.

آقای سیدزاده چرا سینمای دفاع مقدس برای شما اولویت فیلمسازی است؟اگر انقلاب نمی‌شد و اگر هشت سال دفاع مقدس نداشتیم سراغ سینما نمی‌آمدم. من فیلم غیر جنگی هم در کارنامه دارم ولی همه فیلم‌هایم را به رنگ و بوی ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس آغشته‌ام. خدا می‌داند که این حرف‌ها شعار نیست و حرف دل است. اگر روزی برسد که فقط پیشنهاد ساخت فیلم کم ارزش و بی محتوا داشته باشم سینما را کنار می‌گذارم. خیلی‌ها سؤال می‌کنند چرا فقط با خانم شاه‌حسینی کار می‌کنید.

من یادم است جمال شورجه آمده بود سر صحنه فیلمبرداری «شب بخیر فرمانده» و به خانم شاه‌حسینی گفت ما مردها سینمای دفاع مقدس را رها کرده‌ایم و شما شده‌اید مرد سینمای دفاع مقدس. من آرزویم این است که فیلمنامه خوب و با کیفیت به دستم برسد و کار کنم. اما همه می‌گویند امروز کسی به خاطر فیلم جنگی سینما نمی‌آید. این حرف اصلا درست نیست این مردم که همیشه در صحنه هستند اگر فیلم خوب باشد همه به سینما می‌آیند. چرا امروز مردم و سینما قهرند. چون ارزش‌های معنوی و انقلابی در قالب یک فیلم خوب در سینما نیست.

در پروسه تولید به مشکل مالی برنخوردید؟نه. من ساخت فیلم را به خود شهید واگذار کرده بودم و خوشبختانه هیچ مشکلی نداشتیم. اصلا چیزی به اسم مشکل نداشتیم. همه‌اش شیرینی و برکت بود. نهادهای ارتش و سپاه با ما همکاری خوبی داشتند.

درباره جشنواره فیلم فجر و نمایش فیلمتان در این جشنواره اگر صحبتی دارید بفرمایید.فیلم قبل از جشنواره فجر برای اهالی رسانه به نمایش درمی‌آید. شخصا جشنواره فجر را به خاطر اینکه در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود دوست دارم و برایم شیرین است. همیشه دوست دارم این جشنواره بوی ارزش‌های انقلاب را بدهد.

قصه این سریال در اواخر دهه پنجاه می‌گذرد و داستان جوانی به نام امیر است که در این سال‌ها به دنبال گمشده خویش می‌گردد. او با گروهی مبارز همراه شده و زندگی پرحادثه‌ای را تجربه می‌کند.

حامد کمیلی، نیما رئیسی، مهدی سلوکی، قطب الدین صادقی، شهرام عبدلی، فرشید نوابی، سارا بهرامی، سپیده خداوردی و الهام چرخنده از بازیگران این سریال هستند.

مدیرتصویربرداری این سریال محمد افسری است، صدابرداری آن را محمد جواد مقدس بر عهده دارد، طراح گریم جلال الدین معیریان است، جانشین تولید عباس نصرالله، مدیر تدارکات مهدی کرمی، دستیار اول کارگردان امیر سلیمانی و برنامه ریز سید بهمن حسینی است. تدوین "پروانه" را رضا بهارانگیز برعهده گرفته و منشی صحنه آن آتوسا شاسیاه است.

جلیل سامان کارگردانی سریال "ارمغان تاریکی" را در کارنامه دارد. این سریال در دهه فجر سال 89 از شبکه سوم روی آنتن رفت و با استقبال مخاطبان و منتقدان روبرو شد. سامان همچنین فیلم سینمایی "وقت بودن" محصول شبکه چهارم سیما را نیز کارگردانی کرده است که با وجود دریافت جوایز بسیار، هنوز پروانه اکران عمومی به آن تعلق نگرفته است.

نظرات 5 + ارسال نظر
فائزه چهارشنبه 4 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 21:45 http://manely.lxb.ir

سلام عزیزم خوبی یه سوال داشتم ازت اقای کمیلی با خانوم میترا امیری ازدواج یا ساده تربگم صیغهکردن اگر چنین چیزی هست بهم بگو ممنون میشم گلم

پروانه جمعه 6 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 14:40

سلام ببخشید دختر صیغه نمی شود و زن بیوه صیغه می شود کمی فکر کنید و من هوادار حامدم

دریا جمعه 6 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 17:35

نه خیر همشون خالی بندیه بابا

نسیم(ستاره۷رنگ) شنبه 7 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 09:50

خدارو شکرکه خالی بندیه

فائزه شنبه 7 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 21:41

ممنون که گفتی خالی بندیه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد